7 okt. 2012

Överenskommelser av Simona Ahrnstedt

lånad från adlibris
"Det är i december 1880 på Operan de möts för första gången. Hon - Beatrice Löwenström som bor med sin farbrors familj och som lever ett hårt hållet konventionellt borgarliv. Han - karismatiske Seth Hammerstaal, stadens mest omtalade ungkarl, en av Sveriges rikaste män som aldrig har levt sitt liv efter någon regelbok.

Efter den kvällen tycks de ständigt korsa varandras vägar i Stockholms societet. Seth fascineras av Beatrices intelligens, frispråkighet och hon liknar ingen annan kvinna han tidigare mött. Det dröjer inte länge förrän Beatrice och Seth inser att de är involverade i en mycket komplicerad men passionerad romans. 

Men det finns planer och överenskommelser som personer i Beatrices närhet har avtalat - planer som varken innefattar frihet, lycka eller Seth ..."

1800-talet är helt klart mitt favoritårhundrade när det gäller historiska romaner. Det beror så klart på Jane Austen. ;) Jag har alltid haft en förkärlek för kärleksromaner, må det så vara en Harlequin-roman, Austen eller urban fantasy. Så länge det finns en bakomliggande kärlekshistoria så tycker jag (oftast) att det är bra.

Överenskommelser utspelar sig i 1880-talets Stockholm, och jag kan säga att jag inte blev besviken. Beatrice öde får mig osökt att tänka på Fanny i Austens Mansfield Park, men att hon har det snäppet ännu värre än Fanny. Jag tyckte verkligen synd om stackars Bea och unnade henne verkligen att få Seth. Seth är underbar på alla de sätt. Ahrnstedt har skapat en stark hjälte, som på ytan verkar hård och självsäker, men skrapar man lite på ytan så gömmer sig där på det ena och det andra. Man känner för honom, lika mycket som man känner för Beatrice.

Språket är lättläst, men ibland aningen repetativt (samma uttryck och liknelser används ofta). Historien är medryckande och miljöerna trovärdiga. Jag gillar't.

Gillar du historisk romance så kommer du gilla Överenskommelser. Läs den!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!